Een rebranding doe je doordacht

Een logo of branding zomaar vernieuwen is niet het beste idee, hier lees je waarom

03.07.2022
3 min. read

Een merk of bedrijf rebranden kan ingrijpend zijn maar hoeft niet altijd jaren werk en merkwaarde te niet te doen, integendeel. Vaak is een rebranding het resultaat van het verfijnen of herdefiniëren van een merk, en wordt er bekeken per project wat nodig is.

Een nieuw logo of branding voor een bestaand merk kan om vele redenen een goede zaak zijn, of soms nodig, maar dan moet het wel doordacht gebeuren. Een goede rebrandstrategie kan je helpen om je ideale klanten aan te trekken, en je bestaande te behouden. Het behouden van de elementen die je merk speciaal en herkenbaar maken, maakt deel uit van het proces. Tijdens de strategiefase wordt er vastgesteld wat een volledige herziening nodig heeft, wat evolueert en wat blijft.


Wat is een rebranding?

Een rebranding of herpositionering van je merk kan van een kleine aanpassing gaan, bijvoorbeeld een ander lettertype of kleurgebruik, tot het ontwikkelen van een volledige nieuwe merkidentiteit of naam.


Rebranding en positionering

Alles start met een duidelijke visie, waarvoor je bedrijf of merk staat. Als dat duidelijk is, is dit een krachtige manier om te resoneren met je doelgroep. Het zal je ook helpen om van binnenuit een sterker en duurzamer bedrijf op te bouwen. Een positionering maakt duidelijk voor welke markt je dienst of product bestemd is, het bepaalt mee je doelgroep.

People don't buy what you do,
they buy why you do it

Simon Sinek

Het gevaar van rebranding

Voor we naar de redenen gaan waarom je zou moeten rebranden, even een voorbeeld van hoe een rebranding fout kan lopen. Want een (gekend) merk rebranden is niet altijd zonder gevaar en kan tot grote kosten leiden en een negatieve impact hebben:

Voorbeeld rebranding GAP

GAP is een detailhandelaar van kleding met warenhuizen over de hele wereld. In 2010 besloot GAP om hun iconische logo te veranderen. Het oude Gap-logo verdween vrijwel van de ene op de andere dag en werd op veel negatieve en verontwaardigde reacties onthaald van loyale klanten en professionals in de (mode)wereld. Na amper 6 dagen werd beslist om het oude logo terug te halen.

rebranding gap

Merken onderschatten vaak de emotionele impact van branding op consumenten, vooral op de loyale klanten. De connectie tussen merk en consument geeft een gevoel van vertrouwen en veiligheid over de producten die ze kopen. Zo weten ze wat ze van het merk kunnen verwachten.

Het spreekt voor zich dat grote merken gevoeliger zijn aan (grote) veranderingen, en mensen ook vaak weigerachtig zijn voor vernieuwing, maar het neemt niet weg dat je als ondernemer goed moet nagaan waarom je precies wil rebranden en enkele stappen vooruit denkt.


Waarom is rebranding nodig?

Dit zijn 7 redenen waarom je zou moeten rebranden:

  1. Je hebt nog nooit geïnvesteerd in een professioneel logo of branding
  2. Je branding past niet (meer) bij je visie en waarden
  3. Je wilt meer waarde leveren of klanten uit een hoger segment aanspreken
  4. Je merk valt niet op tussen concurrentie
  5. Je bent niet fier op je logo en branding
  6. Je trekt jouw ideale klanten niet aan, ze herkennen zich niet in je merk
  7. Door een negatieve gebeurtenis werd imago- en reputatieschade opgelopen

Conclusie

Er is geen duidelijke lijn wanneer een merk wel of niet moet rebranden, maar als één van bovenstaande punten van toepassing is op jouw bedrijf is dit een sterke indicator. Aangezien een merkidentiteit een belangrijke factor is binnen elk bedrijf, is het goed om je merk regelmatig te toetsen aan eventuele vernieuwde visies, waarden en andere factoren.


Ben je ondernemer in de creatieve sector of lifestyle brand en op zoek naar een expert om je merk, bedrijf of website te rebranden? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.