Kies jouw nichemarkt en onderscheid jezelf van concurrenten

Een niche kiezen is niet evident maar zorgt er wel voor dat je aanzien wordt als expert

03.05.2022
3 min. read

Als je aan iedereen probeert te verkopen,
dan verkoop je uiteindelijk aan niemand.

Bovenstaande stelling is misschien wat kort door de bocht, maar je maakt het wel voor je klanten eenvoudiger als je een duidelijke niche kiest, en dus voor een doelgroep die zich volledig aangesproken voelt door jouw merk of product. Focussen op een niche kan een manier zijn om je te onderscheiden van concurrenten die zich richten op een bredere markt.


Wat is de betekenis van een nichemarkt?

Kiezen voor een niche is kiezen voor een doelgroep met specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit, die specifieker zijn dan bij de algemene markt. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die kinderkledij verkoopt. Het kan interessanter zijn om te specialiseren: duurzame babykledij in Scandinavische stijl. Op die manier onderscheidt je je van grote retailers en kun je je gaan focussen op klanten die bereid zijn om meer te betalen omdat ze weten waarvoor je merk staat, en zullen ze meteen aan jou denken als ze diezelfde voorkeuren en waarden delen. De relatie met je klant zal veel duurzamer zijn dan wanneer je je richt op iedereen.

There's no such thing as a niche that's too small
if the people care enough.

Seth Godin

Een nichemarkt vinden

Je kan een nichemarkt vinden door als je een specifieke markt bekijkt (bijvoorbeeld ‘kledij’) die in nog kleinere niches op te delen. Denk bijvoorbeeld aan duurzame babykledij, high-end mannenmode voor 35+, gemakkelijke kledij voor ouderen, ... Zo bekom je een echte nichemarkt waar je je ideale klanten vindt. Om je niche te bepalen zijn er bepaalde aspecten waar je rekening kan mee houden:

  • Prijs: hoge prijs, gemiddeld of goedkoop
  • Kwaliteit: hoogste kwaliteit, degelijk, minder duurzaam
  • Demografisch: geslacht, leeftijd, inkomsten, opleidingsniveau,...
  • Psychografisch: waarden, levensstijl, principes en overtuigingen, interesses,...
  • Geografisch: afkomst, locatie, plaats, ...

Met die analyse kan je nadien veel gerichter communiceren en sterkere relaties opbouwen met je klanten. Je weet met wat voor mensen je praat en hoe je met ze moet praten, waar je ze kunt vinden en wat ze verwachten van je merk. De kanalen die je gebruikt om die klant aan te spreken zullen ook veel effectiever kunnen ingezet worden. Kortom, wanneer je duidelijk bent over jouw niche, helpt dit om een tone of voice te creëren die je klant echt aanspreekt.

nichemarkt diagram

3 voordelen van een nichemarkt

Waarom je best een specifieke doelgroep en nichemarkt bepaalt:

  1. Val op tussen de rest
    Door je op een specifieke doelgroep te richten is het veel waarschijnlijker dat je potentiële klanten je herinneren en je top of mind bent.
  2. Spreek je ideale klant aan
    Door een niche te hebben, kun je rechtstreeks je ideale klant aanspreken. Zonder specifieke doelgroep val je niet alleen minder op, maar zal je ideale klant geen connectie voelen met je merk. Een ander voordeel is dat je je niet-ideale klanten eruit filtert en dus minder tijd en geld verliest aan die doelgroep.
  3. Wordt aanzien als specialist in je vakgebied
    Als je je op een niche richt, ben je gespecialiseerd in een bepaald gebied waar je op inspeelt met je aanbod en diensten. Met deze know-how wordt je aanzien als expert in dat vakgebied, wat je geloofwaardigheid en vertrouwen enorm versterkt en meteen de basis is voor klanten om in te gaan op je aanbod.

Conclusie

Veel bedrijven denken dat het hebben van een niche opportuniteiten zal verminderen maar het tegenovergestelde is waar, hoe specifieker voor welke markt je product of dienst bedoeld is, hoe beter dit voor je bedrijf zal zijn. Zou een Ferrari nog dezelfde waarde hebben mocht iedereen er mee rondrijden? Status, kwaliteit, waarden,... het zijn allemaal aspecten waar een klant zich wil kunnen aan spiegelen voor hij overgaat tot een aankoop.

Ben je een ondernemer in de creatieve sector of merk van een lifestyle product op zoek naar een agency om jouw nichemarkt te bepalen opdat jij gemakkelijker met jouw doelgroep kan communiceren? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jou kan betekenen.