Branding voor startups, geef je merk de beste start

Waarom branding prioriteit zou moeten krijgen bij het lanceren van een merk

07.11.2022
3 min. read

Investeren in branding

Bij het starten van een bedrijf komt er heel veel kijken. Wanneer je je hart en ziel in een zaak stopt is het onvermijdelijk dat je dingen over het hoofd ziet of niet meteen goed aanpakt. Misschien is branding daar een deel van.

Of het nu om een startup, klein bedrijf of nieuwe non-profitorganisatie gaat, branding zou moeten een prioriteit krijgen bij het lanceren van een merk.

Je logo, huisstijl, website en branding is een kritisch onderdeel van het lanceren van een nieuw bedrijf waarop je best niet bespaart. Investeren in je branding zal je merk versterken en het vertrouwen winnen bij je potentiële klanten. Natuurlijk heb je als startup nog niet dezelfde middelen als een doorwinterd bedrijf, maar als de basis van je branding goed zit van bij het begin en laat meegroeien met je bedrijf, kan dit je later veen tijd en geld uitsparen.


Wat betekent branding?

Branding is een reeks principes die als leidraad dienen bij alles wat je doet: van het vermarkten van een product tot de interactie met klanten en het aannemen van werknemers. Wanneer een klant jouw website bezoekt, luistert naar je podcast of een advertentie van je product ziet, moet de ervaring in lijn liggen met hun verwachtingen. Pas als je dit toepast kan je na verloop van tijd spreken van een brand of merk. Om dit op te bouwen start je best zo vroeg mogelijk met de juiste fundamenten van je merk aan te leggen.

A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product or service over another.

Seth Godin

Vijf redenen waarom branding belangrijk is voor startups:

  1. Branding bepaalt mee jouw identiteit
    Het logo, kleuren, lettertypen en andere brand assets laten de eerste indruk na op je publiek. Dit zal bepalen hoe zij je merk zien en herinneren, bij de eerste kennismaking met je merk wordt de mening en verwachting gevormd.

  2. Branding creëert verbinding
    Storytelling is een essentieel onderdeel van een sterk merk. Ook voor startups is het een goed idee om de consument te betrekken bij het verhaal van je merk. Richt tijdens je communicatie altijd op wat de voordelen voor de klanten zijn, in plaats van op de kenmerken van het product. Door de klant centraal te stellen in het verhaal, maak je de weg vrij om een community of tribe te vormen rond je merk, wat heel waardevol is.

  3. Branding onderscheidt je van de rest
    De visuele identiteit van je merk helpt om je klant je product of dienst sneller te herkennen wanneer ze op zoek zijn naar een dergelijke oplossing. Door middel van je merkverhaal kan je ze ook laten zien waarin je verschilt ten opzichte van je concurrentie. Beelden, kleuren, tone of voice en storytelling helpen allemaal om je te onderscheiden en een emotionele connectie te maken met je ideale klant.

  4. Branding helpt je geloofwaardigheid
    Een professioneel ontworpen huisstijl of brand identity zorgt voor meer geloofwaardigheid in het vroege stadium van je merk. Wanneer je nog geen reputatie hebt opgebouwd vraag je van nieuwe klanten om hun vertrouwen. Als je merkverhaal op punt staat en de volledige visuele identiteit eenzelfde consistente boodschap communiceren, zal dit automatisch leiden tot een betere eerste indruk en het vertrouwen dat je nodig hebt om ze te stimuleren tot kopen.

  5. Branding bij vinden van werknemers
    Bij de oprichting van een startup is het waarschijnlijk dat je nieuw talent zult moeten aantrekken. Ook hier speelt branding een grote rol om toekomstige werknemers aan te spreken en hun vertrouwen te winnen. Een bedrijf met een duidelijk verhaal, visie en identiteit zal sneller een leuke werkplek lijken dan een bedrijf zonder. Als de fundamenten van het bedrijf goed zijn, gewapend met een duidelijke visie naar waar men toe werkt, zullen werknemers ook geneigd zijn om te blijven werken voor het bedrijf of merk. Het vermindert interne wrijving, omdat alles wat je doet afgestemd is op je kernwaarden en merkverhaal.

Conclusie

Als je je merk of bedrijf een goede basis wilt geven, zet dan zeker van bij de start al eerste stappen in het ontwikkelen van een merkidentiteit. Het zal je merk helpen om sneller herkend te worden en vertrouwen op te wekken, een eerste (slechte) indruk maak je moeilijk ongedaan.

Ben je ondernemer in de creatieve sector of merk van een lifestyle product en op zoek naar een expert in het ontwikkelen van branding voor startups? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.