Waarom is een logo belangrijk?

Mensen beoordelen iets binnen de eerste paar seconden nadat ze het hebben gezien, onderschat dus het belang van een goed logo niet

12.04.2022
3 min. read

Een logo is het symbool dat je merk of dienst vertegenwoordigt, het dient ter identificatie. Logo's zijn er om uw bedrijf identiteit te geven, niet om te visualiseren of uit te leggen wat je doet. Daarbovenop is een logo alleen niet voldoende. Je moet het laten dragen door een doordachte branding: dat zijn alle acties (storytelling, visueel, strategisch, ...) dat je onderneemt om een imago rond je merk of bedrijf te bouwen.

Design is the silent ambassador
of your brand

Paul Rand

4 redenen waarom een doordacht logo en branding belangrijk is

Hieronder bespreken we de 4 belangrijkste redenen waarom investeren in professioneel logo, visual identity en branding belangrijk is.

  1. De juiste eerste indruk
    Een logo is één van de eerste dingen dat mensen zien wanneer ze in contact komen met je bedrijf. Als je logo en branding niet resoneren met je doelgroep en geen juiste indruk nalaat, zullen ze heel snel afhaken.

  2. Vertrouwen opbouwen
    Wanneer je een nieuw bedrijf of merk opstart ben je met heel veel zaken tegelijkertijd bezig en komen er ongetwijfeld uitdagingen op je pad. Daarom lijkt een logo en branding niet één van je eerste prioriteiten, maar hou er rekening mee dat dit wel het eerste is waar een nieuwe klant mee in aanraking zal komen. Een merk met een professionele uitstraling wekt meteen meer vertrouwen op. Dit kan helpen om na verloop van tijd loyaliteit op te bouwen naarmate het bedrijf groeit. De consument is slim: authenticiteit en oprechtheid is niet iets dat je gemakkelijk kunt vervalsen en daar wordt dus veel waarde aan gehecht. Het gaat niet enkel om je product of dienst. Waarom je iets doet is de kern van je bedrijf en zal een veel diepere emotionele connectie tussen merk en klant opbouwen. Een sterke merkidentiteit kan dus mensen aanzetten om je merk te leren kennen, te inspireren en overgaan tot kopen.

  3. Aandacht vasthouden
    In een wereld waar consumenten interactie hebben met honderden merken per dag, heb je maar een paar milliseconden om iemand zijn aandacht te trekken en op te vallen. Een doordacht logo en merkidentiteit zal hen ook helpen om je merk te herinneren in de toekomst. Daarbij mag je de kernwaarden niet uit het oog verliezen: het verhaal, je missie, waarden en doelgroep zijn belangrijke elementen in je branding. Ook de ontwikkeling van een visual brand identity is een belangrijke pijler in het ontwikkelen van je branding. Alleen op deze manier kun je de consument op een consistente manier aanspreken over alle touchpoints heen (online: je website, social media, nieuwsbrieven, webshop, ... en offline: promotioneel materiaal, verpakking, advertenties, brochures, ...).
Logo presentatie
  1. Met zicht op de toekomst
    Met een doordacht logo zit je goed voor jaren. Om tot een ontwerp te komen wordt eerst de nodige research gedaan en rekening gehouden met je waarden, doelgroep en uitstraling die je wil bekomen. Soms is een rebranding nodig als je de basis van je business verandert of op een andere doelgroep wil richten, maar dan zal het niet als reden hebben dat de basis van je branding niet degelijk was. Een merk moet wel mee evolueren, maar dan zit het vaak in andere elementen van de (visuele) identiteit en heeft een logo soms alleen een kleine aanpassing nodig.

Maak een goede eerste indruk

Als je een nieuw merk of bedrijf lanceert is je logo misschien niet je belangrijkste prioriteit, maar je hebt maar één kans om een goede indruk te maken op je ideale klant. Als je geen professionele uitstraling hebt van bij het begin zal je veel kansen laten liggen en zal de investering in een doordacht logo en stijlvolle branding zich later toch opdringen.


Ben je ondernemer in de creatieve sector of merk van lifestyle product en op zoek naar een expert in het ontwikkelen van een logo, visuele identiteit en branding? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.