Logo, brand, branding, brand identity,…

Waarom worden deze termen door elkaar gebruikt en wat betekenen ze eigenlijk?

02.06.2022
3 min. read

Als je als startup of bedrijf erover nadenkt om je merk te (re)branden kom je de termen logo, brand, branding, brand identity, ... vaak door elkaar tegen. Als ondernemer heb je niet altijd de tijd of kennis om uit te pluizen wat je precies nodig hebt, daarom lees je hier de verschillen.


In het kort

  • Logo: een symbool dat je merk of dienst vertegenwoordigt
  • Branding: de acties die je neemt om een specifiek imago op te bouwen rond je bedrijf of merk
  • Brand: hoe mensen je merk of dienst ervaren
  • Brand identity: alle tastbare elementen van je merk die samen dat imago creëren


Logo

Vaak komen ondernemers met de vraag om enkel een logo te laten ontwerpen. Het probleem hiermee is dat je geen stap verder komt met je merkidentiteit als je enkel focust op een logo. Je logo is een element in je volledige identiteit als merk of bedrijf, maar kan eigenlijk niet losstaan van andere elementen die zorgen dat je merk herkenbaar, betrouwbaar en consequent overkomt: hiervoor zijn beeldtaal, kleuren, typografie, tone of voice, en alle elementen die samenkomen in de verschillende touchpoints (elke keer wanneer iemand in contact komt met je merk of dienst) cruciaal.

A brand is not a logo, it's
a symbol to represent the company.

Marty Neumeier

Een logo is geen illustratie van wat je doet. Het hoeft niet je missie of een volledig verhaal te vertellen. Een logo zorgt ervoor dat je het merk kan identificeren, en om dat te bereiken moet een logo onderscheidend zijn, herkenbaar en eenvoudig.


Waar moet een goed logo aan voldoen?

Een goed logo zorgt ervoor dat je het merk kan identificeren, en om dat te bereiken moet een logo onderscheidend zijn, herkenbaar en eenvoudig.

unhide ontwerpen logo branding

Brand en branding

Branding gaat over je logo steeds op een bepaalde manier te positioneren, een herkenbaar kleurenpallet, typografie dat consequent wordt toegepast, beelden die herkenbaar zijn voor je merk, teksten die je waarden reflecteren maar ook een jingle, hoe je met je klanten communiceert, hoe je winkel eruit ziet, enz...

Na verloop van tijd, als alle touchpoints van je merk of dienst steeds op eenzelfde manier worden getoond wanneer mensen met je merk in contact komen, zal je logo geassocieerd worden met het gevoel dat je gecreëerd hebt in je klanten hun hoofd. Pas dan kan je spreken van een brand, maar zoiets vraagt tijd en een duidelijke visie van waar je met je merk naartoe werkt.

A brand is not what you say it is.
It's what they say it is

Marty Neumeier

Brand identity

Een brand identity is een identity system of huisstijl en is nodig om alle elementen, advertenties, voertuigen, stationary, signage, enz... correct binnen het merk te positioneren en gebruiken. Alleen door het consequent toepassen van alle elementen in alle touchpoints geef je mensen de kans je merk echt te leren kennen, herkennen en vertrouwen erin te krijgen.


Conclusie

Een merk en branding creëren vraagt tijd, en alleen met een doordreven aanpak zal je ideale klant je merk in zijn hoofd en hart sluiten, als alle onderdelen tot een herkenbaar en onderscheidend geheel samenkomen.

Deze inzichten zijn voor een groot deel gebaseerd op het boek van The brand gap — Marty Neumeier. Het boek is een aanrader als je meer wil te weten komen over het opzetten van een brand of branding, niet enkel voor designers of strategisch denkers.


Ben je als creatieve ondernemer of merk van lifestyle product op zoek naar een agency om je logo, branding en website van je startup of bedrijf of punt te zetten? Dan kan unhide je hierbij helpen, neem contact op en dan kunnen we bekijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.