Brand assets, de betekenis en waarom zijn ze belangrijk?

Brand assets zijn een belangrijk onderdeel om je merk of bedrijf visueel te onderscheiden en top of mind te zijn bij je ideale klant.

25.09.2022
2 min. read

Associaties maken

Als je over een nieuw merk hoort gaat je brein automatisch associaties oproepen.

Voor het bedrijf Uber bekend was, dachten de meeste meteen aan het Duitse woord ‘über’. Wanneer het merk opgeslagen is in je geheugen zullen meerdere associaties opgeroepen worden die aan het merk gelinkt zijn. Denk maar aan vriendelijke chauffeurs, snelle repons, gebruiksgemak,... Andere brand associaties worden ook gevormd om het merk te herkennen; kleuren, lettertypes, visuals (bvb app icoon), enz. Dan spreken we van brand assets.


Voorbeelden brand assets

  • Kleurenschema’s
  • Verpakking
  • Logo
  • Jingles
  • Bedrijfsnaam
  • Slogan
  • Geluid of muziek
  • Mascotte

Er is een verschil tussen visual brand assets (alles wat visueel is) en andere brand assets, maar om dit artikel niet te complex te maken spreken we hierna enkel van ‘brand assets’.

Mm brand assets

Herinneringen zijn een shortcut in ons geheugen

Onderscheidende assets kunnen vanalles zijn: geluid, geur, een visueel element,... maar het moet wel inhaken op een eerdere herinnering van de merknaam. Anders maakt het associaties met andere merken of zaken die al in ons geheugen opgeslagen zijn onder bepaalde categorieën.

Eenmaal een link met een merknaam gevormd is, zit het bij het netwerk van associaties samen met andere gelinkte items. Voor Apple opgericht was deed het ons waarschijnlijk alleen aan appels denken, nu roept Apple herinneringen aan producten op (iPhone, MacBook), mensen (Steve Jobs, Tim Cook), en services (Apple store, iTunes). Hierbij zijn de brand assets, van logo tot verpakking en alles ertussen, cruciaal om een merkbeleving te creëren bij de klanten.


Consistentie is key

Je herinneringen veranderen met de tijd en worden overschreven als iets gelijkaardigs voordoet in een andere context. Wanneer je consistent communiceert wordt de link net versterkt met je brand, maar bij inconsistenties kunnen voorgaande herinneringen beïnvloed worden en de link met je merk beïnvloeden of minder sterk maken.

Als je je onderscheidende assets
consistent toepast maak je het gemakkelijker
voor de koper om je merk in elke
situatie te herkennen.

Conclusie

Brand assets zijn een belangrijk, zo niet een van de belangrijkste, onderdelen van je branding. Alleen dan zullen mensen snel associaties maken met je merk en treedt er herkenning en vertrouwen op. Het is dus extra belangrijk om daarop in te zetten en op een consequente manier te blijven communiceren. Zoiets vraagt tijd maar werpt zijn vruchten af na verloop van tijd.

Deze inzichten zijn voor een deel gebaseerd op het boek van Building distinctive brand assetsJenni Romanuik. Het boek is een aanrader als je meer wil te weten komen over het het gebruik van onderscheidende brand assets.

Ben je ondernemer in de creatieve sector of eigenaar van een lifestylemerk en op zoek naar een agency om je branding doorgedreven te ontwikkelen inclusief verschillende brand assets? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.