Waarom klanten voor jou kiezen

Echte verbinding aangaan met je klanten is niet eenvoudig maar maakt het wel de moeite waard

02.12.2022
4 min. read

In een steeds veranderende wereld evolueert marketing mee. Klanten kopen als ze echt geloven in je product, dienst of bedrijf. Met reviews die overal te vinden zijn is het imago en de reputatie van jouw bedrijf meer dan ooit een onderscheidende factor. Meningen van kopers wegen meer door dan de beloftes van bedrijven zelf, dus een geloofwaardige en onderbouwde boodschap, maar ook daar naar handelen, is essentieel. Belangrijk hierbij is dat je beste klanten je nieuwe verkopers kunnen worden.


Mensen willen niet het product an sich,
maar wat het voor hen doet

Je kan je product zo omschrijven dat je alle features en producteigenschappen opsomt en in de verf zet (USP’s), maar het is nog beter als je de consument een stap verder brengt en hen laat meedromen over hoe hun leven eruit ziet of hoe ze zich voelen nadat ze jouw dienst of product gebruikt hebben. Door het vertellen van verhalen kan de klant resoneren met je visie. Daarnaast willen mensen ook ergens deel van uitmaken, als je het gevoel van verbondenheid of een bepaalde status kan uitlokken zullen ze sneller voor jou kiezen.


Specificeer voor wie je werk of product is

Jouw werk is niet voor iedereen. Het is niet belangrijk wat de mensen die je niet probeert aan te spreken van je merk of bedrijf vinden, focus je op de mensen waar je wel je beste werk wil aan tonen of verkopen. Kies jouw niche en onderscheid jezelf van de concurrenten. Als je de mensen zou mogen kiezen die fan van je merk worden, wie zouden dat dan zijn?

The relentless pursuit of mass will make you boring, because mass means average, it means the center of the curve, it requires you to offend no one and satisfy everyone.

Seth Godin

Prijsgedreven keuzes

Er zijn altijd mensen die altijd voor de goedkoopste oplossing gaan, maar dit is zelden de keuze van de meerderheid. Mensen vinden veel aspecten belangrijk, het is geen wedstrijd om wie het goedkoopste is, toch niet als je je niet op de grote massa (= middelmatigheid) richt.

Een merk gericht op een specifieke doelgroep moet beschikbaar zijn, meerwaarde bieden of anders zijn. Vragen die je je moet stellen zijn: is het gemakkelijk om te kopen, lost het een probleem op? Is het onderscheidend, herkenbaar, valt het op tussen de concurrenten? Je prijs verlagen leidt niet tot meer vertrouwen, integendeel.

Bell grafiek focus

Meerwaarde bieden

Tegenwoordig vinden we kwaliteit van producten vanzelfsprekend, dat is een van de criteria waaraan een product of dienst minimaal aan moet voldoen. Vergeet niet dat bijna al je concurrenten hier ook voldoen en kwaliteit dus niet langer volstaat om dit als je grootste USP te zien. Hier komt het terug neer om meerwaarde te bieden waar je concurrenten niet aan denken, geen middelmatig product voor de gemiddelde persoon. Speel in op waarvan je klanten dromen, wat hun angsten en emoties zijn en naar welke verandering ze op zoek zijn.


Branding als factor in het keuzeproces

Het menselijk brein is er zo op georganiseerd dat het shortcuts maakt bij eerdere gebeurtenissen of ervaringen. Tegenwoordig moet alles snel gaan en mensen scannen eerder in plaats van iets in detail te bekijken. Dan zijn dergelijke shortcuts handig, want als het je aan iets doet denken win je tijd om het merk meteen in de juiste categorie te plaatsen. Dat is ook een van de redenen waarom bepaalde logo’s in eenzelfde categorie gelijkaardig zijn, ze zetten meteen de toon in ‘doet me denken aan…’

Hierbij is het wel belangrijk om de branding onderscheidend genoeg te maken van concurrentie en ook een goede eerste indruk te maken bij de mensen die je wilt aanspreken. Als die eerste indruk niet goed is, kost het je veel moeite om dit ongedaan te maken. Daarom zorg je maar beter van bij de start voor een doordacht logo en branding. Een professionele ontwerper zorgt dat je merk gevisualiseerd wordt in lijn met je missie en merkverhaal, rekening houdend met je doelgroep.

Alles wat je doet en elke interactie, van de manier waarop je de telefoon beantwoordt, tot de uitstraling van je huisstijl, de inrichting van je kantoor of de details op je verpakking, draagt allemaal (onbewust) bij tot het keuzeproces van je klant. Als je hier rekening mee houdt en dit consistent uitdraagt, zal je merk eerder vertrouwd worden. We zijn er namelijk op getraind frequentie te associëren met vertrouwen.

Conclusie

Verbinding creëren met je klanten is een proces waarbij je verhaal, je brand purpose, centraal staat. Bedenk dat klanten veeleisend zijn en je best zo’n klein mogelijke doelgroep aanspreekt om echt tot de essentie te kunnen komen: de klanten bedienen die naar jouw product of dienst op zoek zijn.

Deze inzichten zijn gebaseerd op het boek van Dit is nu marketing — Seth Godin. Het boek is een aanrader als je meer wil te weten komen over het bereiken van verbinding bij je klanten, niet enkel voor marketeers.

Ben je ondernemer in de creatieve sector of merk van een lifestyle product en op zoek naar een agency om je logo, branding en website van je startup of bedrijf of punt te zetten? Dan kan unhide je hierbij helpen, neem contact op en dan kunnen we bekijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.