Storytelling: het belang van een sterk merkverhaal

Als je ergens om geeft of het raakt je, heeft het waarschijnlijk een verhaal

17.05.2022
3 min. read

Storytelling, het zit in onze natuur om verhalen te vertellen en ermee te verbinden. Verhalen vertellen is al een eeuwenoude manier om anderen te amuseren, te inspireren en te raken.


Wat is storytelling?

Storytelling is wanneer een merk of bedrijf verhalen vertelt, meer uitleg geeft over wat hen beweegt en waarom, om zo een betere connectie te maken met hun doelgroep.

Als je aan iemand vraagt om een persoon die ze kennen te beschrijven zullen ze details geven van hoe die persoon eruit ziet, maar ook over het karakter, persoonlijkheid en de relatie tot die persoon. Met een merk is dat niet anders, de manier waarop een merk communiceert, wat het uitstraalt en vertelt is een krachtige tool om te verbinden. Wat het langst blijft hangen is het merkverhaal en zo zal je merk dus langer blijven hangen in de hoofden van je klanten.

Your brand is a story unfolding
across all customer touch points

Jonah Sachs

Een voorbeeld van storytelling: Tony’s Chocolonely

Heel veel mensen kennen het merkverhaal van Tony’s Chocolonely, omdat het zo anders is dan van andere chocolademerken. Tony’s Chocolonely zet storytelling in om hun boodschap over te brengen: Tony’s missie is samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken.

Het begint bij het product zelf: de reep is verdeeld in ongelijke stukjes, wat duidt op de ongelijkheid van de inkomsten in de chocoladewereld. Daarnaast willen ze de cacaoboeren aan een betere toekomst kunnen helpen, en andere chocolademakers inspireren hetzelfde te doen.

storytelling tony chocolonely

Grote chocoladegiganten willen namelijk de inkoopprijs van cacao onmenselijk laag houden waardoor de cacaoboer in armoede leeft, met kinderarbeid en moderne slavernij tot gevolg. Dit verhaal communiceren ze consistent op hun verpakkingen, website, social media en alle kanalen waar de consument in contact komt met hun product.

Ze communiceren heel transparant, over de zaken die goed lopen maar ook over wat nog niet goed loopt en hun uitdagingen die op hun weg komen. Dit maakt het merk kwetsbaar en iets waar mensen goed mee resoneren. Zo zijn de klanten dus bereid om meer te betalen om mee te schrijven aan het positieve verhaal van Tony’s Chocolonely en bouwen ze dankzij hun merkverhaal een tribe op waar authentieke verbinding centraal staat.


Storytelling, hoe doe je dat?

  • Jouw niche als vertrekpunt
    Als je je richt op een niche en dus een gespecialiseerd gebied waarop je inspeelt met je aanbod en diensten, zijn je onderscheidende factoren al zichtbaar in je missie en waarden. Dit is een goed vertrekpunt voor je verhaal.
  • Sterk beeldmateriaal en tekst
    Aan de basis van een goed verhaal ligt een standpunt, een visie. Visuals hebben een zeer belangrijke ondersteundende rol, maar de juiste woorden bij die beelden zijn minstens even essentieel en zorgen zo voor een sterk merkverhaal.
  • De persoonlijkheid van je merk
    Dankzij je verhaal kan je je standpunt definiëren maar ook kleur geven aan je tone of voice, de manier waarop je je verhaal vertelt.
  • Authenticiteit
    Daarnaast kan storytelling dienen om rechtstreeks in te spelen op de noden en wensen van jouw klanten. Buzzwords helpen daarbij niet, de klant verwacht dat ze rechtstreeks aangesproken worden en gezien worden. Hierbij kan je ze laten zien dat je klaar staat om te helpen en je de klant begrijpt. Verhalen kunnen een krachtig middel zijn om je community te vergroten en aan te spreken maar om een verhaal te laten raken moet het authentiek aanvoelen.

Conclusie

Eén ding is duidelijk: zowel grote bedrijven als kleine start-ups zijn gebaat bij storytelling. Mensen onthouden beter als er een verhaal aan gekoppeld is waarmee ze resoneren en zullen dus sneller aangezet worden tot kopen van je dienst of product.

Ben je ondernemer in de creatieve sector of merk van een lifestyle product en op zoek naar een agency om een sterk merkverhaal neer te zetten? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.