De waarde van kleur in je logo en branding

Kiezen voor kleur of niet? En kies je dan beter voor een ‘veilige’ keuze of eerder een opvallende kleur binnen je sector?

25.09.2022
3 min. read

De waarde van kleur

Het is afhankelijk van merk tot merk of kleur een belangrijke rol speelt in de branding. Er zijn tal van voorbeelden van grote merken waarbij kleur een grote rol speelt in hun brand identity, denk aan McDonald’s geel, UPS bruin, Unilever blauw, Coca-Cola rood, … Hierbij wordt kleur als een belangrijke factor gebruikt om zich te onderscheiden en de herkenbaarheid te vergroten.

Logo kleurgebruik

Maar er zijn evengoed veel merken waarbij hun huisstijl niet op kleur is gebaseerd, voorbeelden hiervan zijn Apple, Nike (ze hebben wel een brandkleur maar spelen het niet overal uit), Chanel, Sony, … Wat niet wil zeggen dat deze merken nooit kleur gebruiken, ze zetten het gewoon anders in. Bij Apple zijn hun verpakkingen, website en algemene branding heel summier in kleur, maar voor bepaalde producten dan weer erg kleurrijk zoals voor Apple Music en iPod’s.

Kleur kan dus wel een belangrijke rol spelen in een identity system maar is erg afhankelijk van het merk en de uitstraling die je wilt bekomen. Het is niet omdat je geen brand kleur aan Apple kan koppelen dat je het merk daarom minder snel kan herinneren, ze leunen op andere aspecten (fotografie, grafische elementen, tone-of-voice, merkverhaal…) in hun branding dat hen anders maakt. Hou er gewoon wel rekening mee dat kleur merkherkenning verhoogt, dus het is zeker goed om te bekijken of het bij je merk past om met een kleur te werken.

Apple music kleuren

Hoe bepaal je het kleur voor je merk?

Soms lijkt het alsof alle kleuren al gebruikt werden, en nog vaker zie je dat merken of bedrijven binnen een bepaalde niche allemaal dezelfde kleur nemen. Denk aan blauw voor technologiebedrijven: Facebook, Twitter, HP, Paypal, Skype, Dell,…. Of voor voedingsproducten is rood een veelvoorkomende kleur: Heinz, Lays, Kellog’s, Coca-Cola, … Vaak kiezen merken voor een ‘veiligere’ kleurkeuze binnen hun sector en willen ze geen risico nemen door een echt opvallende kleur te gebruiken. Hier is dus zeker nog ruimte om je te onderscheiden. Het hoeft ook niet bij één kleur te blijven: Google, Microsoft en NBC hebben een logo met veel kleuren, wat hen uniek maakt in hun niche.

Kleur kan dus een belangrijk element zijn,
maar het is slechts één aspect van
een volledige branding.

Het is niet omdat je concurrent dezelfde (gelijkaardige) kleur heeft dat je je dan niet meer kan onderscheiden op andere vlakken. Denk aan twee bakkers die beiden bloem gebruiken voor hun brood, maar wel een totaal ander brood kunnen bakken. Omdat twee merken in dezelfde markt dezelfde kleur gebruiken in hun huisstijl is het niet zo dat we niet begrijpen waar hun verschillen liggen. Daarnaast kan er in kleur een nuance zitten: er zitten meer dan 2000 kleuren in het Pantone systeem, keuze genoeg.

Pantone kleuren waaier

Kleur kiezen in een rebranding

Wanneer een bestaand bedrijf een rebranding doorvoert en de keuze voor kleur gemaakt moet worden, zal er snel gegrepen worden naar hun bestaand kleurenpalet, omdat dit veilig en herkenbaar voelt. Dat is te begrijpen, maar soms ligt er een kans om net meer waarde te creëren als er gekozen wordt voor een andere, nieuwe, kleur. Kleuren gaan ook samen met persoonlijke smaak, vooroordelen en emoties dus het is lastig om je als merk of bedrijf in de plaats van je klanten te stellen, maar wel nodig om de juiste keuzes te maken in functie van je nieuwe merkverhaal en uit eerdere patronen te stappen.

Consistentie is key, maar er moet ruimte zijn voor creativiteit

Als je als merk er voor kiest om een kleur sterk uit te spelen doorheen je branding is het belangrijk dat je dit kleur consequent toepast. Dit zal de herkenbaarheid en vertrouwen van je merk aanzienlijk vergroten. Bij het voorbeeld van Apple, waar er af en toe kleur gebruikt wordt binnen bepaalde productlijnen, kan dit net een troef zijn dat er niet vastgepind wordt op één kleur. Het zijn keuzes die gemaakt worden bij het uitzetten van je merkidentiteit, daarna is het wel belangrijk dat je deze zo goed mogelijk op eenzelfde manier toepast.


Conclusie

Kleur is een belangrijk middel om je merk of bedrijf nog meer te doen opvallen en helpt ook bij het herinneren van je merk, maar het moet passen binnen je merkidentiteit. Kleur kan op vele manieren worden toegepast binnen een brand identity, maar als je een brand kleur kiest is het wel belangrijk dat je dit consequent uitspeelt.


Ben je ondernemer in de creatieve sector of eigenaar van een lifestylemerk en op zoek naar een agency om je logo, branding en website te ontwikkelen? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.