7 redenen waarom een website belangrijk is

Een website is dé tool waar je zelf veel controle over hebt en duurzaam is op lange termijn, lees hier waarom.

25.06.2023
4 min. read

Vaak geloven bedrijven en ondernemers dat ze geen website nodig hebben, er zijn tenslotte genoeg andere alternatieven met social media. Ons inzicht werpt een andere blik op deze overtuiging, met een website heb je meer controle en zal op langere termijn meer opleveren.

1. Algoritmes van social media veranderen voortdurend

Social media-platforms veranderen heel snel, waarbij de algoritmes steeds wijzigen. Op je eigen website heb je de volledige controle over de inhoud, ontwerp en functionaliteit. Je kunt je website steeds aanpassen en optimaliseren, op maat van wat je op dat moment nodig hebt en op maat van je doelgroep. Zonder afhankelijk te zijn van een ander platform.


2. Grijp de kans om authentiek te ondernemen

Met je eigen website sta je niet onder druk om trends te volgen die niet relevant zijn voor je bedrijf of voor jou als ondernemer. Denk aan grappige Reels of TikTok-dansjes, ze verhogen misschien je conversieratio op social media maar brengen je ver weg van de authenticiteit als ondernemer. Behalve als het past bij je bedrijf en merkpersoonlijkheid, blijf je beter trouw aan jezelf. Dat schept vertrouwen naar je potentiële klant.


3. Onderscheid je als bedrijf met jouw website

Je kan aan de hand van templates op social media zeker je merkidentiteit toepassen door consequent om te gaan met gebruikte lettertypes, kleuren en type content, maar je moet je wel houden aan de vooropgestelde afmetingen en formats voor de content die bepaald worden door het social media platform.

Op social media voel je je soms genoodzaakt om mee te gaan met de stroom omdat je conversieratio anders daalt. Dit zorgt er voor dat elk merk gelijkaardige content begint te delen en minder opvalt. Instagram was initieel bedoeld om foto’s te delen, maar wanneer een andere speler de bovenhand leek te krijgen, veranderden ze hun strategie en legden ze de focus meer op video. Statische beelden kregen daardoor een veel lagere conversieratio waardoor je content minder getoond werd aan je volgers. Dat video inderdaad gemakkelijker mensen laat kijken naar je content valt niet te betwisten, maar daar zou je steeds zelf over moeten kunnen beslissen, wat het best past binnen je merkstrategie en visie.

Met een website op maat kan je je echt gaan onderscheiden: als je creatief omspringt met het webdesign, (subtiele) animaties of video's implementeert en een goede gebruikerservaring voorop zet, zal dit touchpoint een belangrijke factor zijn om je klanten te overtuigen.

4. Via je website vergroot je je online vindbaarheid via zoekmachines

Het is vaak gemakkelijker om een website te vinden via zoekmachines dan op social media. Zoekmachines zoals Google zijn ontworpen om relevante websites te indexeren en te tonen aan gebruikers op basis van hun zoekopdrachten. Door middel van zoekmachine-optimalisatie (SEO) kun je de zichtbaarheid van je website vergroten en ervoor zorgen dat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze relevante zoektermen ingeven.


5. Een website is niet zo vluchtig

Je posts op social media zijn maar een korte tijd zichtbaar voor je publiek. Als je daarenboven weet dat slechts 1-10% van je volgers je content te zien krijgt (als je niet adverteert), dan weet je dat je veel moet posten om relevant te blijven. De informatie die je deelt op social media komt ook niet in een database terecht, terwijl de content op je website aan de hand van keywords en informerende teksten wel vindbaar kunnen zijn. Een blog werkt bijvoorbeeld goed op lange termijn, de info die daarop te vinden is is jaren later nog steeds toegankelijk en bouwt credibiliteit op voor je website.

Een blog werkt goed op lange termijn,
de info die daarop te vinden is is jaren
later nog steeds toegankelijk

6. Een website op maat van je ideale klant en doelgroep

In tegenstelling tot social media, waar doelgroepen snel veranderen, zorgt een website voor meer stabiliteit. Neem bijvoorbeeld Facebook, dat oorspronkelijk vooral populair was onder jongeren die foto's wilden delen met vrienden. Tegenwoordig is dit platform minder gebruikt door de jeugd en is het publiek ouder geworden. Als je bedrijf afhankelijk is van zo’n platform en het wijzigt of verdwijnt, is het niet meer mogelijk om je klant te blijven aanspreken en moet je je naar andere kanalen begeven waar je doelpubliek wel zit. Dan moet je dus opnieuw beginnen om je publiek op te bouwen, wat veel tijd vraagt.


7. Leads genereren met jouw website

Je website kan dienen als een centrale plaats waar je alle informatie over je bedrijf, producten, diensten en contactgegevens kunt vinden, waardoor het gemakkelijker wordt voor gebruikers om die informatie te vinden en contact met je op te nemen.

Hoewel social media belangrijk zijn om je online zichtbaarheid te vergroten en meer mensen te bereiken, is een website vaak handiger voor mensen die specifiek op zoek zijn naar informatie over jouw bedrijf. Een website is gestructureerder en gerichter en is daarom een essentieel touchpoint voor je toekomstige klanten.

Conclusie

Er liggen dus nog heel wat kansen open binnen je sector. Hoewel vaak creatieve ondernemers en lifestylemerken met een visueel product (zoals een (interieur)architect, modemerk, fotograaf, meubelmaker, …) geloven dat het voldoende is om hun portfolio op te bouwen via een social media platform, is een website dé tool waar je zelf veel meer controle over hebt en duurzamer is op lange termijn.

Vaak is een bezoek op je social media kanaal pas een eerste stap in de customer journey en zullen potentiële klanten pas echt overtuigd raken via je website, dat wat jij aanbiedt is waar ze naar op zoek zijn.


Ben je als (startende) ondernemer in de creatieve sector of lifestyle merk op zoek naar een branding agency om je website op punt te zetten? Dan kan unhide je hierbij helpen, neem contact op en dan kunnen we bekijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen