Wat doet een grafisch designer precies?
Grafisch designer of ontwerper, het is een titel die niet voor iedereen even duidelijk is. Wat doet een grafisch designer of brand designer nu precies en waarvoor kan je bij zo iemand terecht?
Een grafisch designer wordt vaak omschreven als iemand die grafische elementen ontwerpt. Daaronder vallen brochures, affiches, logo’s, verpakkingen, websites, … Een hele waslijst aan elementen dus. De meeste grafische designers hebben wel een basis in al die elementen, maar ze hebben elk hun eigen specialisatie. De ene is bijvoorbeeld expert in het ontwerpen van websites terwijl de andere zich eerder richt op drukwerk.
De ene designer is de andere niet
Naast een specialisatie in een bepaald type ontwerp, heeft elke grafisch of brand designer ook zijn eigen stijl. De ene voelt zich comfortabeler bij de creatie van eenvoudige designs terwijl de andere graag opvallende visuals creëert. Wanneer je een grafisch designer nodig hebt, zoek je dus best iemand wiens stijl aansluit bij jouw huisstijl of merk. Een goede grafisch designer is flexibel en kan zich wel wat aanpassen aan jouw brand, maar de meeste ontwerpers houden toch graag vast aan een bepaalde stijl. Ze blinken dan ook echt uit in die stijl, waardoor jij wéet dat je designs de juiste feeling zullen hebben.
Meer dan een mooi ontwerp
Een grafisch designer doet volgens ons meer dan gewoon een mooi ontwerp maken. De ontwerpen die een grafisch of brand designer maakt moeten de doelgroep aanspreken. Ze moeten weergeven waarvoor een bedrijf staat en potentiële klanten meeslepen in dat verhaal. En om dat te doen, heb je naast grafische skills ook heel wat andere vaardigheden nodig. Dus om een antwoord te geven op de vraag ‘Wat doet een grafisch designer precies?’: veel, heel veel. Een grafisch designer luistert, begrijpt, denkt mee, creëert, past aan, ontzorgt en verbindt.
Luisteren & begrijpen
Om een goed ontwerp te maken, moet je eerst het bedrijf en de doelgroep goed kennen. Je moet weten voor wie je het design maakt en wat het doel is. Als grafisch designer is dit 80% van het werk. Als je begrijpt wie je klant en doelgroep zijn, loopt de designfase meestal vlot en heb je weinig aanpassingswerk achteraf.
Meedenken
Een goeie grafische of brand designer is geen robot die exact uitvoert wat van hem of haar gevraagd wordt. Of toch niet volgens ons. Wij geloven dat je als grafisch designer ook een tikje strategie moet kunnen toepassen. Dat je kan meedenken met je klant en samen de beste keuzes maakt op grafisch vlak.
Bij unhide bijvoorbeeld denken we altijd aan de toekomst. Wanneer we logo’s, brandings of websites creëren, zorgen we er niet alleen voor dat die nu trendy zijn, maar dat ze ook binnen 5 jaar nog relevant zijn. Je merk groeit doorheen de jaren en bij elke kleine evolutie je logo aanpassen is gewoon niet slim. Om merkherkenning op te bouwen heb je consistentie nodig. Een herkenbaar logo dat niet of amper verandert doorheen de jaren zorgt ervoor dat mensen je merk blijven herkennen. Daarom ontwerpen wij brandings en websites die meegroeien met je bedrijf.
Creëren & aanpassen
Deze stap spreekt voor zich en is vaak het enige antwoord op de vraag wat een grafisch designer precies doet. In speciale programma’s zoals Figma, Adobe Photoshop, Illustrator en InDesign ontwerpen we jouw visuele elementen en geven we jouw bedrijf vorm. Daarna staan de meeste grafische designers open voor feedback en passen we de ontwerpen aan tot ze helemaal aansluiten bij jouw bedrijf en doelgroep.
Ontzorgen
Bij unhide vinden we dat een grafisch designer er ook is om jou als ondernemer te ontzorgen. Je brochure laten drukken? Wij vragen offertes op, plaatsen de bestelling en volgen op. Wil je graag zelf aan de slag met toekomstige designs? Dan bezorgen wij je alles wat je nodig hebt om je eigen designs te maken. We voorzien bijvoorbeeld templates in Canva zodat je je socials post of presentaties snel zelf ontwerpt en aanpast binnen je branding.
Verbinden
Een grafisch designer maakt ontwerpen die jouw bedrijf met je doelgroep verbinden. We creëren een connectie tussen jouw merk en je potentiële klanten door herkenbare designs die emoties opwekken.