Wat is een huisstijlhandboek?

Een leidraad rondom het gebruik van je logo, lettertypes, kleurgebruik en fotografie.

05.03.2023
2 min. read

Een style guide, brand book, huisstijlgids of huisstijlhandboek; het zijn allemaal benamingen voor hetzelfde: een document waarin je regels vastlegt rond de visuele identiteit of huisstijl van je merk. Het is een leidraad rondom het gebruik van je logo, lettertypes (typografie), kleurgebruik en fotografie.

Een brandbook kan zo uitgebreid zijn als nodig is, voor grote merken zoals über of Spotify zal dit veel diepgaander zijn dan voor een KMO. In dit artikel richten we ons tot de basis van wat nodig is om de visuele merkcommunicatie te bewaken voor een klein tot middelgroot bedrijf.

Waarom heb je een brand book of huisstijlhandboek nodig?

Het is belangrijk dat een huissstijl consistent wordt toegepast. Een sterke branding zorgt ervoor dat het merk blijft hangen in het geheugen. Dit wordt onder meer bekomen door de visuele identiteit: het herhalen van het logo, gebruikte lettertypen, kleuren en afbeeldingen. Als we ze genoeg zien worden ze herkenbaar, wat ons een gevoel van vertrouwen geeft en zo gemakkelijker overgaan tot kopen. Dit is enkel mogelijk als alle communicatie vasthoudt aan bepaalde vooropgestelde richtlijnen die worden vastgelegd in een huisstijlgids.

Brandguide hadge overzicht

Door wie wordt een brand book gebruikt?

Iedereen die met de huisstijl aan de slag moet of een huisstijldrager moet ontwikkelen moet de style guide kunnen raadplegen. Enkele voorbeelden:

  • Een werknemer die een Powerpoint presentatie moet ontwikkelen
  • Een leverancier die het wagenpark moet bestickeren
  • Video content waarin het logo en lettertypes gebruikt moeten worden
  • Een producent van een beursstand
  • Een leverancier van gadgets of relatiegeschenken
  • Een social media marketeer dat content creëert voor het merk

In een ideale wereld worden deze touch points altijd door hetzelfde ontwerpbureau ontwikkeld maar in de praktijk zijn vaak verschillende mensen aan het werk voor je merk. Daarom moeten fouten tegen het gebruik van de visuele elementen vermeden worden en wordt alles samengebracht in het huisstijlhandboek.

Your brand is a story unfolding
across all customer touch points

Jonah Sachs

Conclusie

Een brand book of huisstijlgids is een belangrijk document binnen de branding van je merk of bedrijf. Op die manier kan je de visuele identiteit van je merk veel beter bewaken en verklein je de kans dat elementen verkeerd worden gebruikt of toegepast, en schade toebrengen aan je merkidentiteit. Consistentie binnen je (visuele) identiteit is erg belangrijk en hoe meer mensen er aan de slag gaan met je huisstijl, hoe beter je dit moet beschermen.

Ben je ondernemer in de creatieve sector of eigenaar van een lifestylemerk en op zoek naar een brand designer om je merk mee vorm te geven? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan doen.