Een huisstijlgids of huisstijlhandboek maken met 7 elementen

Wil je een huisstijlgids, brand book of huisstijlhandboek maken, zorg er dan voor dat deze 7 elementen erin voorkomen

07.05.2023
2 min. read

Wil je een huisstijlgids, brand book of huisstijlhandboek (laten) maken, zorg er dan voor dat deze 7 elementen erin voorkomen:

  1. Het logo gebruik
    Hierin wordt vastgelegd wat de minimale grootte mag zijn van het logo, of en hoe het op een gekleurde achtergrond wordt gebruikt, waar het logo gepositioneerd moet worden, en ook hoe het logo niet gebruikt mag worden.

  2. Het gebruik van de slogan of tagline
    Of de slogan of tagline los mag gebruikt worden van het logo wordt hier beschreven. Misschien moet het altijd onder het logo of wijzigt de plaats als er op een kleinere oppervlakte gecommuniceerd moet worden, enz…

  3. Kleurgebruik
    Welke kleuren worden er gebruikt voor het logo, maar ook het kleurenpallet dat daarnaast nog nodig is voor de huisstijl wordt hier vermeld. Ze worden weergegeven met kleurencodes:
  • RGB: voor alle webtoepassingen
  • CMYK of Quadri: voor alle print toepassingen
  • PMS of Pantone: voor speciaal drukwerk
  • Folie of RAL: voor bestickering of verf
Brandguide the craft logo
  1. Typografie of lettertypes

De gekozen lettertypes worden hierin duidelijk beschreven. Het is goed om te weten welk lettertype voor titels gebruikt wordt, welke voor bodyteksten, enz… Welk font er gebruikt wordt voor webtoepassingen als het huisstijllettertype niet gebruikt kan worden (nieuwsbrieven, e-mails) is ook handig.


  1. Stijlelementen

Vaak worden er grafische elementen of illustraties ontwikkeld als aanvulling op de huisstijl, hierbij is het ook belangrijk dat deze op de juiste manier gebruikt worden en dit zo goed mogelijk wordt vastgelegd in het huisstijlhandboek.

Huisstijlgids the craft branding

Your brand is a story
unfolding
across all customer
touch points.

Jonah Sachs
  1. Fotografie

De stijl van de fotografie bepaalt voor een groot deel de look & feel van het merk. Wat de inhoud is, hoe het gefotografeerd moeten worden of op welke manier de beelden bewerkt moeten worden kan best allemaal opgenomen worden in de style guide.


  1. Huisstijldragers

Als er al huisstijldragers ontwikkeld werden is het ook goed om ze op te nemen in het handboek, op die manier dienen ze als referentie voor nieuwe ontwikkelingen. Als er bepaalde templates gemaakt werden voor een nieuwsbrief, belettering of social mediapost kan dit ook in deze sectie teruggevonden worden. Vaak wordt er gewerkt met versies van het handboek dus telkens als er een nieuwe drager is kan deze worden opgenomen in het boek, maar alleen als deze relevant zijn en er later een variant kan worden van gemaakt.

Brand guide the craft brand applications

Conclusie

Een brand book of huisstijlgids is een belangrijk document binnen de branding van je merk of bedrijf. Wanneer je grafisch vormgever je branding op punt zet, is het nodig om deze elementen in een document te ontvangen. Op die manier kan je de visuele identiteit van je merk veel beter bewaken en verklein je de kans dat elementen verkeerd worden gebruikt of toegepast, en schade toebrengen aan je merkidentiteit. Consistentie binnen je (visuele) identiteit is erg belangrijk en hoe meer mensen er aan de slag gaan met je huisstijl, hoe beter je dit moet beschermen.

Ben je een (startende) ondernemer in de creatieve sector of eigenaar van een lifestylemerk en op zoek naar een brand designer om je merk mee vorm te geven? Neem contact op en dan bekijken we wat unhide voor jouw merk of bedrijf kan doen.