Zo maak je een sterke branding
voor een lifestylemerk

De branding van een lifestylemerk moet goed zitten. Enkel zo neem je mensen mee in je verhaal. Hoe je dat dan doet ontdek je in deze blogpost.

05.06.2025
3 min. read

Waarom is een goede branding zo belangrijk voor een lifestylemerk?

Een doordachte branding is altijd belangrijk, maar voor lifestylemerken geldt dat nog net iets meer. Als lifestylemerk is je merkidentiteit is van cruciaal belang. Je verkoopt tenslotte niet enkel producten of diensten, maar verkoopt een hele lifestyle of identiteit. Dus moet ook je branding passen bij wat je verkoopt. Een complex logo past bijvoorbeeld niet bij een merk van minimalistische horloges.

Voor lifestylemerken staat ook de klantrelatie centraal. Klanten kiezen voor een bepaald merk omdat ze zich ermee kunnen identificeren, omdat de producten, diensten en de hele lifestyle errond passen bij hun levensstijl of de levensstijl die ze nastreven. En daar draagt een doordachte branding aan bij. Als ook die in het plaatje past, vergroot dat de kans dat klanten trouw blijven aan jouw merk.

Hangtag finesse wijnwinkel verpakking

Zet je waarden centraal in je branding

Wil je een sterke branding voor je lifestylemerk creëren? De beste manier om je doelgroep mee te nemen in je verhaal is door in te zetten op waarden. Denk na over de waarden die je wil uitstralen met je merk. Waarvoor staan jouw producten of diensten? In welke levensstijl passen die? Waarin geloven jouw klanten, wat willen ze bereiken en waaraan hechten zij belang? De waarden die daaruit komen moeten ook verwerkt zitten in de branding van je lifestylemerk. Jouw doelgroep moet, zonder dat die jouw product of dienst gebruiken, al meteen een connectie voelen met je merk. Als je dat bereikt, heb je een sterke branding neergezet.

Jouw doelgroep moet, zonder dat die
jouw product of dienst gebruiken, al meteen
een connectie voelen
met je merk.

Hoe ziet een goeie branding voor een lifestylemerk er dan uit?

Dat verschilt voor elk merk, maar er is één grote gemene deler en dat is consistentie. Eens de fundamenten, zoals logo, typografie en kleurenpalet, voor je branding gecreëerd zijn, is het belangrijk om die consistent toe te passen. Ze vormen ook de basis voor verdere complexe uitwerkingen zoals magazines, banners of webpagina’s.

Er zijn wel enkele adviezen die je kan naleven om een goeie basis te leggen voor de branding van je lifestylemerk.

Hou je logo en huisstijlelementen simpel

In eenvoud schuilt kracht. Probeer in je logo niet alle waarden van je lifestylemerk te verwerken. Je logo is er niet om uit te beelden wat je als merk allemaal aanbiedt. Het is er wel om herkenbaar te zijn en connectie op te roepen. Een goed logo maakt emoties los, emoties die passen bij je merkidentiteit en waarden.

Dat geldt ook voor de rest van je branding. Opvallen in de massa kan ook met een minimalistisch design in plaats van schreeuwerige kleuren en harde salesdesigns.


Laat beelden spreken

Voor lifestylemerken bepaalt de stijl van beelden een groot deel van de uitstraling. Met foto’s kan je de juiste gevoelens opwekken bij je doelgroep. Naast het onderwerp van je beeld spelen ook belichting, warmte en compositie een grote rol. Is verbinding een van de centrale waarden van je merk? Kies dan overal voor beelden met warme kleuren die meerdere mensen afbeelden.

vrienden drinken blik ono huisstijl logo

Trek je branding door naar alle communicatiemiddelen

Een doordachte branding voor je lifestylemerk gaat verder dan enkel een logo, typografie en kleurgebruik. Je moet ook consistent de juiste woorden en beelden gebruiken; op je website, op sociale media, op je drukwerk, in elke mail die je verstuurt en zelfs aan telefoon. Ook in je verkooppunten moet de inrichting matchen met je branding en moet je de juiste mensen aanwerven die geloven in de waarden die je merk uitstraalt.

Conclusie

Een sterke branding voor een lifestylemerk is niet een keer een logo maken en klaar. Je wil dat je merk blijft hangen in de hoofden en harten van je doelgroep. En dat doe je door consistent dezelfde waarden uit te dragen in alles wat je doet en communiceert.

Hulp nodig om de waarden van je lifestylemerk
te laten uitblinken in je branding?

0%